中國時報 2009.01.11 

 

 

養牛養羊要繳排放稅? 紐約州農民抗議


王道還

 

     ALBANY─New York Farm Bureau President John Lincoln today said farmers will fight a proposed new permit requirement by the Environmental Protection Agency that would regulate greenhouse gases, including those emitted by dairy and livestock farms.

 

     The new permits would cost farmers in New York more than $110 million per year, a staggering amount that would have a dramatic impact on the rural economy and the agricultural sector.It would surely force countless family farms out of business.

 

     The proposed EPA initiative would force family farmers in New York to pay a permit fee in order to continue to operate, claiming that farm animals are emitting massive amounts of greenhouse gases.

 

     “We know that the industrial and transportation sectors emitan overwhelmingly large percentage of greenhouse gases when compared to livestock farms, but farms are being

 

     painted with the same broad brush,” said Lincoln.

 

     (New York Farm Bureau)

     

譯文

     紐約州農場合作社主席林肯今天說,農人會抵制環保署為管制溫室氣體—包括乳牛場與家畜場排放的溫室氣體—而擬議的新許可制。

 

     紐約州農人為取得新的許可,1年要花費1億1千萬美元,這麼龐大的花費會對郊區經濟與農業部門產生巨大衝擊。這個規定必然會迫使無數家庭農場退出行業。

 

     環保署擬議的新法案,強制紐約州的家庭農場付許可費,才能繼續經營。理由是:農場上的動物會排放巨量的溫室氣體。

 

     林肯說:「我們知道工業部門與交通部門排放的溫室氣體要是與家畜場比起來,占的比例大得太多了,但是農場卻受到與它們一樣的待遇。」(紐約州農場合作社新聞稿)

     

單字:

     New York Farm Bureau 紐約州農場合作社,民間團體,1911年成立。

     farmer n. 農人(不只是種莊稼的,包括飼養牛羊豬等家畜維生的人)

     propose v. 提議

     new permit requirement 必須取得新的許可的規定

     Environmental Protection Agency 美國聯邦政府環保署

     regulate v. 管制;管理

     greenhouse gas 溫室氣體

     emit v. 排放

     dairy farm 乳牛場;livestock farm 養殖家畜供宰殺、食用的空間

     staggering adj. 教人震驚的

     out of business 退出行業;幹不下去

     initiative n. 立法提案

     operate v. 操作;從事業務

     claim v. 宣稱

     sector n. (經濟的)部門

     broad brush 粗枝大葉的手法(不顧細節)

 

     說明

 

     所謂「新的許可」就是開徵新稅。據說稅率是:乳牛一頭175美元,肉牛87.5美元,豬20美元。這個法案廣徵民意的階段已結束,美國新政府會不會執意推動,就難說了。

 

     不過,人類的肉食習慣的確可能是解決全球暖化問題最大的障礙。肉製品主要來自反芻動物,如牛、羊。牠們會排放大量的甲烷、一氧化二氮(N2O)。這些都是強大的溫室氣體:甲烷的溫室效力是CO2的25倍,N2O近300倍。

 

     牛、羊吃下的植物必須先在瘤胃中由微生物分解,釋出氫、CO2、脂肪酸。牛羊利用脂肪酸作為能源,無法利用氫、CO2。牠們瘤胃裡的甲烷菌(一種古細菌)在缺氧環境中,可利用氫、CO2進行新陳代謝,副產品就是甲烷。在澳洲袋鼠的消化道內則是由「乙酸化菌」執行這一任務,釋出的氣體是CO2。因此有人建議推廣袋鼠肉,替代牛羊。

arrow
arrow
    全站熱搜

    leonardo 發表在 痞客邦 留言(0) 人氣()